Hoe werkt het dagboek?

Hé bewuste man. Wat goed dat jij de tijd neemt om meer zinvolle dagen voor jezelf te creëren.

Het leven bestaat uit herhaling en wat we dagelijks denken en doen, dus door met dit dagboek te werken ga je naar de essentie en je belangrijkste waarden herkennen.

Neem deze ‘How To Handleiding’ daarom aandachtig door, zodat je het maximale uit het boekje kan halen en je dagen kan indelen met dingen die er voor jou werkelijk toe doen.

Dat gaat het beste lukken, als je ervoor zorgt dat je minder wordt afgeleid en besluit om er echt even de tijd voor te nemen.

Leg vaker je telefoon weg en leer om focus voor jezelf te creëren. Zeker wanneer je bezig bent met de zaken waar jij op dat moment aan wil werken.

DISCLAIMER 1: Dit is hoe wij het dagboek inzetten, maar je bent uiteraard vrij om er een andere invulling aan te geven. Dat gezegd, doe we dit natuurlijk niet voor niets op deze manier.

DISCLAIMER 2: Het invullen van het dagboek is een hulpmiddel. Een handige tool, maar nooit de complete oplossing. Begrijp dat alles in het leven op elkaar aansluit. Dit is één van de -eerste- stappen die je kunt zetten om een bewuster en beter leven te gaan leiden, maar er volgen er altijd meer.



Hoe te starten?

Je start dit dagboek vooraan, net als vele andere geschriften. Schrijf om te beginnen eerst eens die naam op die jij al heel je leven draagt. Claim je plek en start met de eerste oefeningen in het dagboek.

Deze komen namelijk ook terug bij het invullen van je planning en de dagelijkse reflectie. En door deze oefeningen eerst te doen krijgen ze extra waarde.

De oefeningen spreken voor zich, maar de ervaring leert dat het ook heel zinvol kan zijn om het invullen met een coach te doen en samen door te spreken.

Invullen van de weekplanner

De weekplanner begint met een reflectie.

Neem hier iedere zondag even de tijd voor. Vul in wat het eerste in je naar boven komt en laat dit even tot je doordringen. Vervolgens vul je de weekplanner in (of gebruik hiervoor Google Calendar of een andere agenda).

Wat zijn naast jouw reguliere taken de drie belangrijkste taken van deze week? Hoelang wil je hier aan werken deze week? Wanneer ga jij hier tijd voor vrij maken?

Denk bijvoorbeeld aan een project dat je wil starten of juist wil afronden. Of aan een nieuwe gewoonte waar je aandacht aan wil besteden en die je wil implementeren in je dag.

Wees eerlijk en kijk met compassie naar jezelf wanneer je dit dagboek invult. En focus niet op de resultaten, maar altijd op het proces.

Het gaat er uiteindelijk niet om dat je alles afkrijgt, maar dat je leert om prioriteiten te stellen en werkt aan jouw belangrijkste waarden.

“Ik ga 25 minuten werken aan een blog over het bewuste mannen dagboek”, is veel effectiever en realistischer dan: “Ik wil dat deze blog vandaag al afkomt.”

Het eerste voorbeeld gaat je veel meer productiviteit, succeservaringen en autonomie geven, dan wanneer je (zoals in ht laatste voorbeeld) alleen maar denkt aan het eindresultaat. Richt je dus altijd op het proces.

Koppel hier een realistische tijd aan vast en herhaal dit. Je versteld staan hoeveel je voor elkaar krijgt, als je op deze manier leert werken en dit principe toepast.

Invulling van het dagboek

Het invullen van het eerste gedeelte van het bewuste mannen dagboek begint al de avond ervoor.

Dan reflecteer je op je dag en kun je alvast nadenken en plannen waar je de volgende dag mee aan de slag gaat (zie ook je weekplanning en de eerdere oefeningen in het boekje).

Dit geeft je een helder beeld van wat voor jou zinvol is om de komende dag mee aan de slag te gaan en zorgt ervoor dat je doelgericht wakker wordt.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om in de ochtend jouw intenties voor de dag te zetten. Experimenteer en doe wat voor jou het beste werk en wat passend is voor jouw situatie.

Waar wil ik (vandaag) aan werken?

Denk terug aan wat je tijdens eerdere oefeningen inzichtelijk kreeg. Waar ligt voor jou de grootste kans? Waar liggen vandaag jouw belangrijkste taken? Welk project of taken hebben deze week de hoogste prioriteit?

Het kan ook heel zinvol zijn om op dit moment even terug te bladeren en je weekplanning er nog eens bij te pakken. Hak deze taak in kleine stukjes en doe hier iedere dag wat van.

Wat wil ik (vandaag) leren?

Denk hierbij aan het lezen van een boek of het luisteren van een podcast over een onderwerp waar je wijzer in wil worden. Wat vind jij interessant en zou je graag meer over willen weten?

Of wellicht wil je jezelf een andere houding aanleren, tijdens het werken. Of misschien heb je besloten om een van je sterke kanten verder te ontwikkelen of een zwakke kant te verbeteren (bijv. empathie of dankbaarheid). Schrijf het op en beoefen dat.

Ook hier geldt, doe iedere dag een klein beetje en houdt het klein. Hak het in kleine tijdsblokjes en herhaal het.

Wat ga ik (vandaag) doen om te ontspannen of te spelen?

Een heel belangrijk onderdeel van jouw dag. Althans dat hoort het te zijn. Misschien wel het belangrijkste onderdeel op dit moment in jouw leven.

Hoe kom jij tot ontspanning? Wat is voor jou een dagelijks geluksmoment? Waar krijg jij een lach van op jouw gezicht? Welke activiteit, hobby of stilte spreekt jouw innerlijke kind aan?

Neem dit onderdeel serieus wanneer je het invult en stel jezelf hierbij de vraag: “Waar wordt ik nou echt blij van?” Voer het vervolgens uit met een glimlach.

TIP: Plan je productieve en meest inspannende taken (bijv. sporten) aan het begin van je dag en je creatieve en eenvoudigere taken, zoals bijvoorbeeld mailen, telefoneren, vergaderen, etc. en andere afspraken later op de dag.

Ook hier geldt wederom: ontdek wat voor jou werkt, maar voor de meeste mensen is dit een goede regel om aan te houden.



De ochtend routine

Dit gedeelte vul je in net nadat je wakker wordt. Wellicht heb je eerst wat ademwerk gedaan of gemediteerd of de hond uitgelaten of net een koude douche gepakt.

Vrij snel daarna pak je het dagboek erbij en voel je hoe het met je energielevel is op dat moment. Dit is een mooi reflectiemoment om te bepalen hoe jij er vandaag voor staat.

Vervolgens mag je je hand op je hart leggen en je ogen sluiten en aan je hart vragen waar je vandaag dankbaar voor bent.

Hiervoor hoef je niet na te denken, maar de stilte toe te laten en te wachten. Dan komen de antwoorden vanzelf.

Het eerste wat dan tevoorschijn komt is waarschijnlijk het antwoord van jouw hart. En wat wordt jouw intentie? Wat wil je vandaag naleven en uitdragen?

Ben je fris opgestaan? Heb je goed geslapen? In dit gedeelte kun je de tijd in dat je ongeveer in slaap viel ook noteren en erbij vermelden hoe laat je wakker werd.

Je kunt het ook gewoon eenvoudig allemaal wel of niet aanvinken. Soms is dat al genoeg om tot het bewustzijn te komen dat er op dit gebied nog kansen liggen – of dat je eigenlijk al heel goed bezig bent.

De avond reflectie

Het spreekt voor zich hoe je dit gedeelte kunt invullen.

Ben je vandaag genoeg in beweging gebleven? Hoe heb je gegeten? Ben je met anderen in verbinding gebleven?

Heb je de natuur nog opgezocht? Heb je voldoende tijd voor ontspanning genomen en wat was vandaag jouw geluksmoment?

Hierbij is het belangrijkste om te onthouden, dat het niet de bedoelding is dat je uiteindelijk iedere dag alle vijf de bolletjes inkleurt.

Het gaat niet om perfectie, maar om zelfreflectie. En daarbij is zelfrespect, compassie en eerlijkheid de sleutel voor je ‘succes’. Want een extreem eerlijke spiegel naar jezelf brengt je verder in het leven. 

De vier deugden

Sluit je ogen. Haal even heel bewust een paar keer adem. Voel je voeten op de grond.

Voel hoe je billen de stoel raken en hoe jouw lijf contact maakt met moeder Aarde. Ben je geland? Mooi, nu ontstaat er een mooie kans om eerlijk naar jouw dag terug te kijken.

Hoe heb je vandaag gehandeld? Ben je vandaag bij jezelf gebleven? Was het rechtvaardig en verstandig wat je deed?

Realiseer je dat deze dag nooit meer terugkomt. Vul het eerlijk in en weet ook dat er eigenlijk geen foute antwoorden bestaan. Het zijn allemaal kansen en mogelijkheden om tot inzicht(en) te komen.

Kijk naar de vier deugden en vul ze zonder al te veel te twijfelen in. Laat even bezinken wat je ziet staan en neem het mee richting de planning van de volgende dag.

Beoordeling van de dag

Het is gemakkelijk om van alles te verzinnen wat niet ‘gelukt’ is of wat er allemaal ‘fout’ is gegaan, maar kijk aan het einde van de dag juist naar wat je wél goed hebt gedaan.

Er zijn iedere dag weer genoeg momenten waarop we ‘het goede’ doen en het is juist ontzettend waardevol om de kleine dingen in het leven te zien – en daar dankbaar voor te zijn.

Wat is jouw inzicht van vandaag? Welk kwartje is er vandaag bij jou gevallen? Welk patroon heb je bij jezelf herkent? En mag dat er zijn?

Mooi! Morgen is er weer een nieuwe dag om hieraan verder te werken.

Tot slot

Neem alles wat je hier gelezen hebt niet al te serieus!

Het doel is vooral om te spelen met dit dagboek en te experimenteren met het creëren van je eigen routine en het dagelijkse reflecteren.

Als je een keer iets, dan mist is er niks aan de hand. Maar geloof me, je hebt er echt het meeste aan wanneer je het, een aantal maanden, iedere dag herhaald.

Veel plezier en succes, man!

Ik hoop dat je tot mooie inzichten komt en wie weet zien wij je op een volgende Bewuste Mannen Dag.



Wil jij op de hoogte blijven van onze workshops en mannen retreats? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en je ontvangt alle updates van ons, direct in je mail!

* Je gegevens zijn veilig. Lees hier het privacybeleid.


JOSSE BEUDEKER
Mentor en yin yoga coach voor krachtige mannen die vastlopen in hun leven en meer in hun lijf willen komen.